02.11.2023
Wojciech Klonowski
We wrześniu 2023 otrzymaliśmy certyfikację ISO 9001.
W skrócie, co to znaczy, że firma ma ISO 9001?
To znaczy, że ma poukładane wnętrze.
Wnętrze, czyli to, co się w niej dzieje – np. sprzedaż, realizacja zamówień, rekrutacja.
Każdy obszar ma powtarzalną ścieżkę, po której się porusza.
Profesjonalnie te ścieżki nazywa się procesami, które dalej rozbijają się na pomniejsze – procedury i instrukcje.
Dzięki ułożeniu procesów, możemy uzyskać następujące efekty:
a) klienci są obsługiwani w ten sam sposób,
b) powtarzalne problemy rozwiązywane są w ten sposób,
c) każda zatrudniona osoba zna swój zakres obowiązków i wie gdzie sprawdzić, jak je wykonywać. I wykonuje je samodzielnie. (a jeśli nie, to mamy jasny sygnał, że proces lub pracownika należy udoskonalić).
Jeśli przez większość dnia odbierasz telefony z powtarzalnymi, prostymi pytaniami, a każda sytuacja awaryjna ląduje na Twoim biurku – to wyraźny znak, że warto pochylić się nad procesami w firmie.
Taki stan rzeczy może również dotyczyć Twoich menedżerów – często mogą myśleć, że zajmowanie sie micro-managementem przez cały dzień jest normalne – nie jest – dlatego nawet nie dają Ci znać, że problem istnieje.
Nie trzeba tutaj przytaczać żadnych badań naukowych – wystarczy zadać sobie albo swoim managerom pytanie:
– Ile razy dziennie odpowiadasz na te same pytania?
– jak często jesteś wyrywany z rzeczy którymi się zajmujesz z powodu nagłych telefonów, które wcale nie poruszają wielce skomplikowanych kwestii?
Praca na procesami, procedurami i instrukcjami w firmie pozwoli:
-> zminimalizować ilość krytycznych sytuacji, branżowo tzw. fuck-upów
-> uwolnić czas Twój i managerów na zajmowanie się istotnymi sprawami, które przynoszą firmie realne zyski,
-> zwiększyć jakość obsługi Twoich klientów
Te 3 punkty znacznie wpłyną na efektywność Twojej firmy (więcej obsłużonych zamówień tymi samymi zasobami).
Jestem zadowolony z faktu, że w przypadku BWSu przejście audytu ISO było formalnością.
Na początku 2022 roku przeszliśmy dużą restrukturyzację, która polegała m.in. na stworzeniu procedur i wdrożeniu ich. Wyznaczyliśmy również kierunek w którym zmierzamy, a co poszło za tym – wymieniliśmy całą kadrę menadżerską.
Managerowie w BWS nie tracą czasu na small management i wymyślanie nowych rozwiązań do starych problemów.
Efektem istnienia, stosowania i ulepszania procesów, procedur i instrukcji w naszej firmie jest m.in.:
– zaledwie 0,77% nieobecności personelu na realizacjach – w przypadku firmy CREWingowej oznacza to, że na każde 100 osób na realizacji potrzebujemy mniej, niż 1 osobę w rezerwie. Czyli frekwencja jest niemal bezbłędna, nieobecności są śladowe.
– specjalizacja -> tylko do końca października 2023 roku nasz dział techniczny przeprowadził 64 szkolenia techniczne, dzięki czemu w naszej ekipie znajduje się aż 160 osób z potwierdzonymi kwalifikacjami.
– ponad połowa naszych klientów z 2022 roku zwiększyła zapotrzebowanie na nasze crew w 2023 roku (a ten jeszcze się nie skończył!).
-> sprawdź nasz artykuł na temat szkoleń tutaj: bws.net.pl/jak-szkolimy-nasze-crew/
Gdyby nie procedury, cały czas odbieraliśmy telefony od crew z pytaniem “kiedy robota?” i od klientów z pytaniem “jakie tam macie stawki?”.
Crew nie dzwoni, bo wie, że nowe joby pojawiają się w naszym systemie.
Klienci składają zamówienia przez naszą aplikację lub mailowo, znają wszystkie warunki z góry na cały rok.
Powiedz “sprawdzam”! Zamów od nas crew i zobacz jacy szybcy i organizacyjnie poukładani jesteśmy!
A jeśli chciałbyś niezobowiązująco porozmawiać o procesach – chętnie o tym porozmawiam i opowiem więcej o moich doświadczeniach.